Dossiers  >   Pijn  >  Hoofdpijn door geneesmiddelenmisbruik: hoger risico op zelfdoding

Hoofdpijn door geneesmiddelenmisbruik: hoger risico op zelfdoding

09/06 - Hoofdpijn door misbruik van pijnstillers is een secundaire hoofdpijn, die wordt veroorzaakt door overmatig gebruik van geneesmiddelen tegen hoofdpijn of chronische migraine. De prevalentie ervan in de algemene bevolking wordt geraamd op 1%.

Misbruik van pijnstillers wordt gedefinieerd als regelmatige en frequente inname van pijnstillers: minstens 15 dagen per maand in geval van paracetamol en NSAID's en minstens 10 dagen per maand in geval van opiaten, moederkoornderivaten, triptanen of een combinatie van meerdere werkzame stoffen (of een combinatie van meerdere geneesmiddelen). Het misbruik ontstaat vaak zeer traag en kan leiden tot een verergering van de primaire hoofdpijn (met vooral frequentere episoden van hoofdpijn).

Wilt u de rest van dit artikel lezen?

Registreer gratis om toegang te krijgen tot de volledige inhoud van MediQuality op al uw schermen

Om veiligheidsredenen is uw browser niet compatibel met onze site

We raden u aan een van de volgende browsers te gebruiken: